Massimo blir vinbonde i Val D´Aosta

Trots att Toscana har vunnit mitt hjärta är det något speciellt att skåda mot Monte Bianco (Mont Blanc) och samtidigt äta färska fikon. Förra året gjorde jag en rundtur vid skördetid i Toscana, Piemonte och Val D´Aosta. Nu för några dagar sedan skulle åka skidor i Cormayeuer och enbart vara på semester kunde jag ändå inte låte bli att åka förbi Europas högst belägna vinproducent. Cave du VIn Blanc. Och oenologen Gianluca. Givetvis skulle vi gå igenom hela rangen av viner och tillsammans med Andrea Costa från Crotta di Vegneron. OOOOOjjj. Efter en mycket lång lunch och alla dessa underbara viner, visar Gianluca ett litet vinfält som ligger vid byn Arvier. Jag har varit där tidigare, men det jag inte visste vara att jag skulle bli erbjuden att hyra 0,5 hektar i trettio år. För att göra mitt eget vin. Il Massimo. Ett sådant erbjudande och ynnest går bara inte att säga nej till.
Fråga mig inte hur vinet kommer att vara. Det får förbli en hemlighet de närmaste två åren.

Här följer två bilder från "mitt" vinfält. Den första skörden som är registrerad på detta fält är 1312.
image8
Gianluca från Cave du vin Blanc
image9
Precis i mitten av bilden där det smalnar av vid floden ligger mitt kommande projekt. Bilden är tagen i oktober 2007

Under vinmässan Vinordic kommer Gianluca upp på besök. För dig som vill öva på Italienskan är detta ett ypperligt tillfälle. Han kan tyvärr inte mycket engelska. Du kommer i alla fall få möjlighet att prova på viner från detta område.