Palmsöndagen i Sant´Antimo, Montalcino

Det är inte bara ägg och middagar under påsken. I Italien firar man palmsöndagen eller kanske olivkvistsöndagen vore ett rättare ord. Vid det gamla klostret Sant Antimo strax utanför byn Montalcino, valfärdas människor från hela landet. Klostret är en viktig knutpunkt för alla pilgrimer i deras färd. image11
Klostret från 1200-talet drivs av portugisiska munkar. image12
Om du gillar Gregoriansk mässa. Är det en upplevelse. Först lite andlig spis och sedan...image13
...lite mat och ett gott glas vin. Hos mina vänner Marina och Fabio på restaurant Ferraiole tillika enkelt agristurismo kan du njuta av säsongens primörer och något lokalt vin. Jag kan rekommendera Fabios "eget" kostar drygt 10€ flaskan.
Det var här jag upptäckte Italien och hit har jag åkt tillbaks i nästan tio år. För maximal upplevelse kom under maj månad eller under skördetid då det är en fantastisk utsikt.image14
Vägen hit.
Åk mot Sant´Antimo. Istället för att åka höger mot klostret. Fortsätt vägen till vänster ungefär 1,5 km på grusvägen. Du hittar Ferraiole på höger sida med skyltar. Hälsa gärna från mig.