Massimos Filmjölksbröd med lingon

Måste ovilligt erkänna att jag inte har en matassistent. Skulle gärna vilja ha en, så brödbakandet har fått stå tillbaka i mitt matskapande.
 
Nu har jag i alla fall under två veckor tvångsmatat mina grannar med olika recept av filmjölksbröd. Här kommer vinnaren. Original receptet kommer från Markus Aujalay snabba lingonbröd, finns på recept.nu. Hade själv bara rågsikt och vetemjöl, men tycker att det blev riktigt bra. prova själva och avgör.
 
 

 
300 gr Vetemjöl
500 gr Rågsikt
24 gr bikarbonat
7 gr Kummin, 4 gr Anis (mortlat). tänk på att vågarna inte är helt tillförlitliga. Inte min i alla fall. Kör på känsla
10 gr salt
1,8 dl mörk sirap
1 l filmjölk
100 gr lingon frysta.
 
Gör så här:
Ugnen: 160 grader. Har man en gammal som jag, 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser
Blanda sedan sirap och filmjölk
Vänd ner lingonen
Häll upp i 2 smorda formar. (Stora). Själv kör jag några minilimpor + 2 mindre stora formar. Så man kan äta på stående fot med lite gott smör och ett glas mjölk.
grädda i mitten av ugne i ca 1 timma eller till brödet inte är kladdigt. 98 grader är tydligen det som gäller). Om du kör mindre formar håll koll på tiden. 25 min för de mindre.
Låt brödet svalna
 
 

Kommentera inlägget här :