Apelsinfromage med blodapelsincoulis

När jag bodde i Toskana var vi några gånger på en underbar restaurang i en liten by utanför Chicchio. Byn bestod av fyra hus, varav ett var restaurangen. Lappsjukan skulle nog infinna sig ganska snart om man bodde där. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad restuarangen heter, men skulle kunna hitta dit med förbundna ögon. Maten var suverän, men det som drog, var utsikten in mot Florens. Man äter med alla sinnen, vet ni... Det var där jag fick pröva på apelsinfromage med blodapelsincoulis. You bet den var god. Och nu var jag sugen på det.
 
 
Recept: 6 pers
2 blodapelsiner
2 apelsiner
4 gelatinblad
2 ägg
1 dl florsocker
2 dl vispgrädde
strösocker efter smak (till coulis)
 
Gör så här:
Pressa saften ur apelsinerna. Blötlägg gelatinet i lite vatten. Dela äggen i gulor och vitor. Vispa samman gulor och florsocker vitt och pösigt. Vispa vitorna till hårt skum i en annan skål. Ta upp gelatinbladen och lös dem i lite av apelsinsaften. Blanda ner dem tillsammans med resten av apelsinsaften i äggulesmeten. Vispa grädden och vänd ner den i smeten. Vänd till sist ner äggviteskummet. Fördela blandningen i vackra glas och ställ dem kallt cirka 2 1/2-3 timmar. Man kan låta fromagen ligga kvar i glasen, men jag är envis och ville få ut dem. Värm glasen lite försiktigt med blåslampa. Det ska jag göra nästa gång :-)
 
Blodapelsincoulis
Tvätta blodapelsinen och skär tunna bitar i halvmånar som garnityr. Pressa ut resten av juicen. Blanda i och lös upp strösocker efter egen smak.
 
Montera och sila över lite florsocker. Nu är det bara att sätta på Bocellis Cieli in Toscana och hälla upp något gott dessertvin. Slut ögonen och hör cikadorna i dalgången nedanför och det skimrande ljuset långt där borta i medicis hemstad. Florens
 
/Massimo

Kommentera inlägget här :