Nötrulader med purjolökspuré

Planering, planering återigen planering. Under dagen har jag varit sugen på rulader. Bara så där. Helt enkelt. När jag kom hem vid fem tog jag ut lite innanlår och tänkte väl att det här är biff. Inte då!! Först fick jag stilla hungern med lite ankleverpaté på surdegsknäcke och en skvätt hemmagjord baslamicocremé. Man vill ju ogärna sätta köttstycket under vatten. Det blir inte lika gott. I halvlek när det fortfarande inte var klart var jag tvungen att göra lite råbiff a la oaxen (se tidigare recept). Bara lite så att man inte svimmar av hunger. Nu doftar det i alla fall gott i köket. Klockan är dock 10 på kvällen. Får väl sätta på lite Paco de la Lucia och tänka Madrid. Dom äter väldigt sen middag! Vad jag gjort är i l alla fall en mycket enkel rulad av innanlår. Men mycket smakrik sådan. Håll i er.
 
Recept:
Innanlår av nöt
Gullök
Dijonsenap
Västerbottenost
0,5 l köttbuljong
Purjolök
Grädde
philadelphia ost
Salt
Peppar
Smör
 
Gör så här:
Skär tunna skivor av innanlåret. Banka ut bäst det går. Peppra med svartpeppar.  Pensla på senap. Lägg på lite ost i mitten. Stek finhackad lök till fin färg. Lägg i mitten bland osten. Rulla ihop. Knyt ihop med tråd eller använd tandpetare. Bryn ytan. Häll på buljongen och låt puttra i minst 25 min.
Purjolökspuré. Fräs purjolöken i kastrull tills mjuk. Tillsätt grädde. (normalt hälften grädde/mjölk). Puttra i 20 minuter. Kör i blender. Använd finmaskig sil och pressa ur puren. Man kan ju givetvis använda det man blandat, men det blir inte lika fint. In i kastrull och avsluta med salt och peppar.

Såsen. Det som finns kvar efter puttringen av ruladerna. Använd den mängd sås du behöver. Häll i  philadelphia ost och puttra samman. Det kan behövas lite Colorit för att mörka såsen. Den ska ju bli aptitlig. Salta och peppra efter behag.
 
Ja min middag blev sen, men jag fuskade med lite andra maträtter medans. Så ta ut köttstycket i tid om den inte är färsk.
 
/Massimo
 

Kommentarer :

#1: Rebecca&Mathias

Gud så gott det såg ut! :) Ha en fortsatt fin Onsdags kväll! :)

Svar: :-)
il massimo

skriven
#2: Robin

Snacka om att jag vart sugen på mat nu alltså =) Grymt bra recept btw!

Svar: Skoj :--) Hör av dig. Ifall du provar receptet. Alltid bra med feedback
il massimo

skriven
#3: Robin

Absolut! Jag ska försöka att komma ihåg det =) Tack för att du tar dig tiden att lägga ut recept på din sida i alla fall!

Svar: :-)
il massimo

skriven

Kommentera inlägget här :