Bland grytorna på Café Milano

Ja idag har jag varit praktikant på Café Milano, Kungsträdgården. redan vid 15.30 kom jag dit och fick som första uppgift att göra Tortelacci med Roberto som är konditor/pastagörare. Fyllningen är smörstekta kantareller med ricotta. Under förra året gjorde jag just en sådan liknande pastarätt inför Mästerkocken, så lite vana har jag. Efter en stund skulle jag putsa ett antal kilo oxfilé. Samt skära bitar till den legendariska rätten Pasta Franco. Stämningen är väldig lättsam och Mele, Franco och alla andra känner jag sedan lång tid tillbaka. Fördelen är ju att man får göra ett moment maaassor med gånger. Är kanske inte den snabbaste i varje moment, men vad gör det.
Här i full fart med den motordrivna pastamaskinen
 
 
 
 
 
 
Roberto och jag gjorde 60 stycken under eftermiddagen, sedan slutade han för dagen. Under kvällen försvann dessa pastaknyten i en rasande far. Jag fick därmed göra ytterligare 50 st.
 
Så här ser rätten ut strax innan den ska ut till gäst. Såsen är en tryffelsås. fruktansvärt god
 
 
 
Här får man instruktion av Franco hur man putsar oxfilé snyggt. Hoppas inte eventuella gäster såg mina tappra försök till detta göromål.
 
 
Mitt i allt fick jag riva basilika. En tio liters hink ungefär. Sedan la vi stjälkarna en ny hink för att göra basilikaolja
 
 
 
Här en ny rätt med hummer. Kommer inte ihåg hur den gjordes. Det är lite som korvstoppning en sådan här dag.
 
 
 
 
Här Franco bland pannorna
 
 
Nino håller på att lägga upp någonting med chilivitlökssauterad spenat
 
 
 
Ja det har varit en rolig dag och tiden bara flyger iväg. Om några veckor ska jag dit igen för att lära mig hemligheterna i de olika såserna. Måste bara säga att när dom sätter igång och prata italienska så har man inte en chans. Det är ingen Toscana dialekt, det måste vara därför.
 
Over and out från Massimo. Det dyker säkert upp någonting här igen under morgondagen
 
 
 

Kommentarer :

#1: Pelle

Inte som i ditt kök där du kan lulla på och ta lite rött mellan varven alltså

Svar: Livet ska vara njutfullt. Varför stressa.
il massimo

skriven
#2: Mele

Bra jobbat Mats & kul att ha dig bland grytorna på Cafe Milano. Grazie

Svar: Tack själv Mele. Skojigt. Kommer gärna fler gånger :-)
il massimo

skriven
#3: Ann-Sofie

Vad duktig du är det ser jätte gott ut Kram

skriven
#4: Anonym

Man kan bli hungrig för mindre

Svar: :-)
il massimo

skriven

Kommentera inlägget här :