Det heliga vinet, Vin Santo

Det är ju ändå fredag och under veckan öppnade jag en flaska Vin Santo för att smörsteka nektariner. Det är tur att Ilaria och Benoit inte förstår svenska, jag hade blivit halshuggen. Normalt förknippas Vin Santo med biscotti. Men här kan jag avslöja att en riktig Vin Santo dricker man i egen prakt. Vinet görs av torkade Malvasia, Trebbiano och Sangiovese druvor. Normalt lägger man dem på mattor. I detta fall i ett litet hus med mycket hål i och på hänger upp på stänger. Om jag inte minns fel så krävs det att vinet ligger i kastanjefat och plomberade i minst fyra år. Så när man öppnar kan det vara katastrof eller himjelrike. Vinet håller ofta en hög alkoholhalt och är mycket sött. Personligen kan jag tycka att vinet ska avnjutas en sommarkväll i Toscana med nära vänner eller kära. Då smakar det absolut bäst. Det som vi luras av att köpa på systemet eller på krogar är ofta en liquoroso. Uppspritad variant och socker tilsatt. Jättegott med med biscotti. Vinet ni ser på bilden gjordes 2000 och det blev 673 halvflaskor. Den här kostar nästan 400 kronor halvflaskan. Systemet säljer en för runt hundringen. Är jag lurad eller systembolagets kunder?
 
Skål och trevlig helg.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :