Julig frozen cheesecake

Det finns ett tidigare recept på denna cheesecake, men då traditionellt med philadelphiaost. Jag byte sonika ut denna mot mascarponeost och vispade grädden lite hårdare än  vanligt. Sedan adderade jag juligheten. Givetvis kan man smaksätta hur man vill. Personligen tyckte jag den blev kalasgod, men får nog ut och springa av mig dessa kalorier imorgon.
 
 
 
Recept:
4 ekologiska ägg
1 1/2 dl strösocker
Skal av 1 1/2 apelsin
1 msk apelsinjuice
1/2 msk riven ingefära
200 g Mascarponeost
4 dl vispgrädde
200 g pepparkakorkex
75 gr smör
1/2 tsk kanel
 
Gör så här
Sätt ugnen på 180 grader. Krossa kexen i mixer, fint. Häll i kanelen. Och blanda. Smält smöret. Häll i 150 gr kex i smöret och platta ut allt i en löstagbarform (jag använder en form som är 16 cm. För att jag vill få höjd. Standard är 24-26 cm). Gör bara en botten inga kanter. Grädda i ca 10 min eller tills gyllenbrun.
Separera äggulorna från vitorna (utan att det kommer någon äggula i vitorna).
Vispa äggulor, strösocker, apelsinkal, apelsinjuice och riven ingefära poröst i en bunke och rör ner mascarponeosten. Vispa grädden fluffig och vänd ner den i smeten.
Vispa vitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.
Frys smeten i 3–4 timmar, så att den är lättfryst vid servering.
Garnera toppen med resten av pepparkakskrosset och gärna lite bär
Spola utsidan av formen med varmt vatten så lossnar cheesecaken lätt.
 
Lite juligt känns det nog
 
/Masssimo
 
 

Kommentarer :

#1: Paulina Suonvieri

Är detta ditt egna mästerverk? Det ser i alla fall HELT fantastiskt gott ut! :) Det kanske också är ett julrecept du kan tänka dig dela med dig av och samtidigt tävla om en Nokia Lumia 930? För det är det du behöver göra för att ha chansen att vinna den fantastiska mobilen Lumia 930 (jo, jag har faktiskt bytt ut min iphone mot denna Lumia 930 ;)) med bland annat 20 megapixel kamera! Ett julrecept mot en Lumia 930 - låter bra eller hur? :)

Läs mer om tävlingen på min blogg. (http://hundredkitchenstories.blogg.se/2014/december/vinn-en-nokia-lumia-930.html)


Ha en helt underbar dag och njut (även lite för mig ;)) av ditt fantastiska köksmästerverk. Det ser otroligt gott ut!


//hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Ja. I och för sig hittar man ju alltid något recept. Men så gör man om den, lägger till eller drar ifrån. Denna med Mascarpone var mest ett expriment, som blev galet god. Det är klart jag är med i tävlingen :)
il massimo

skriven

Kommentera inlägget här :