Tore Wretmans köttbullar

En kompis till mig skrev en köttbullebok för ett tag sedan. En köttbullenörd minst sagt. Nu till juletider är dessa små tingestar ett givet inslag på matbordet hos mig. För några år sedan gjorde Niklas mat Tores köttbullar på TV. Och det är det receptet jag delar med mig. Kolla in köttbullebloggen både på facebook och nätet som min kompis har.
 
/God Jul önska Massimo
 
 
 
 
 
 
Recept:
100 g fläskfärs mald två gånger
200 g nötfärs mald två gånger
 
100 g kalvfärs mald två gånger
gul lök
1 dl grovt rivet vitt färskt bröd
2 dl grädde
ägg
1 nypa(or) salt
1 nypa(or) vitpeppar
 
 
Ta bort kanterna från vitt färskt bröd. Riv brödet på den grova delen av ett rivjärn. Lägg det rivna brödet i en skål och slå på grädde. Finhacka löken. Stek lätt i en klick smör och olja. Blanda all färs noga. Använd gärna händerna, det går fortare då. Tillsätt det rivna brödet och grädde, den stekta löken och ett okokt ägg. Salta och peppra. Rör om till färsen känns fast. Rulla färsen tills köttbullarna stora som pingisbollar. Stek i rejält med smör. 

Låt stå och dra en stund.

Kommentera inlägget här :