Experiment av olika creméer

De flesta känner till Balsamico Cremé. Man kan köpa färdigt i de flesta butiker. Jag har tidigare gjort Cremé av olika vinäger sorter och det fungerar utmärkt. Givetvis är syran utmärkande på alla dessa. Jag tänkte ikväll rensa kylskåpet och vad fann jag där. En Marsala, Port och Commanderia S:T john som antagligen sett sina bästa dagar. Så varför inte prova enligt den metod jag lärt mig. Istället för at hälla ut dem
 
1 dl socker och 1 dl vätska. Och koka upp till exakt 108 grader. Låt svalna. Prova, 100 gånger godare än att köpa den färdig. Håller i evigheter dessutom.
 
108 grader är viktigt då det sker något vetenskapligt. Under 108 blir det bara ett rinn och över nästan knäck. Jag har gjort båda felen ett par gånger och jag litar på mina kockvänners kunskap. Jag kan rekommendera att göra det på äppelcidervinäger och dutta ut tillsammans med kalkon eller kyckling.
 
Nu står det ett antal plastflaskor med olika "creméer" som håller på att svalna. dessa kommer givetvis inte ha den syra som en vinäger har, men kan kanske vara ett komplement till något. Marsalan smakar nästan som honung och skulle passa utmärkt till att ringla över en vaniljglass eller varför inte 80-talets friterade bananer. Portcremén fungerar med olika hårdostar att lägga en liten klick tillsammans, likaså Commanderian. Så släng inte utverkad fortifierat vin. gör något skojigt av dem istället.
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :