Pasta con pollo in burro arimatico

Igår gjorde jag en kyckling enligt Heston Blumenthal. Jag måste säga att köttet var så saftigt att det liknar ingenting. I eftermiddags plockade jag resten av köttet och just nu puttrar en kommande hönsbuljong på skrovet som jag ska göra consommé på senare i veckan. Resten av köttet blev en pastarätt inspirerad av vad kylskåpet kunde erbjuda.
 
Recept:
Det kvarvarande köttet från Heston´s kyckling i ugn. Köttet är alltså klart
Spagetti
Sockerärtor
Champinjon
2 Vitlök
Peperoni i tunna skivor
Salt
Peppar
 
Gör så här
Koka pastan enligt anvisning, minus 30 sekunder. Häl av i sil. Ta en stekpanna och lägg på rikligt med smör. Dela sockärtorna på hälften och stek ca 30-45 sek i smöret. Plocka ur och låt rinna av i sil. Tillsätt lite mer smör och släng ner vitlöken. Fräs på Champinjonerna i ca 1 minut. Ta ur och lägg tillsamman med sockerärtor. Ta bort vitlöken. Häll på ytterligare lite smör och häll i pastan. Rör runt så pastan suger upp lite smör, 15-20 sek. Tillsätt kycklingbitarna och sist lite Peperoni. Låt fräsa runt i en halvminut. Slutligen häll på Champinjon och sockerärtor.
 
Nu är det klart. Försök att hitta harmonin mellan de vitlöksstekta champinjonerna och Peperonin. Häll på tallrik. Ett par vrid av svartpepparkvarnen och riv lite parmesan. Jag lovar att kycklingen är en av höjdpunkterna i denna rätt.
 
God spis
 
/Masssimo
 
 

Kommentera inlägget här :