Burrata och olivoljestekta sparrisknoppar

Nog har alla köpt mozzarella någon gång. Tyvärr får man oftast en liten gummiboll till konsistens och smak  och som även är ganska dyr. Buffelmozarella är den mest smakrika och det finns även Burrata där man man strimlar mozzarella och tillsätter grädde och gör en påse. När man delar den ska det helst rinna ut. Då är den färsk. Jag har en god vän, Roberto från Apulien som importerar dessa läckerheter. Men idag fick jag nöja mig med en konkurrents burrata. Jättegod, men inte purfärsk. Har ni aldrig provat detta. Gör det. Ett mozzarella minne för livet. Och ni köper inte gummibollen efter detta.
 
 
 
Recept:
1 Burrata per person
Sparris
Olivolja
Balsamicocremé
Olivolja
Flinsalt
Svartpeppar
 
Gör så här:
Skär knopparna av grön sparris. Släng inte stjälken, använd till soppa eller annat. Stek på medelhög värme med olivolja ett par minuter. Det ska fortfarande vara bitmotstånd. Salta och peppra.
 
Montera Burratan och lägg sparrisknopparna runt. Ringla lite olivolja och balsamicocremé. Strö lite flingsalt och peppar.
 
Fantastisk god förrätt. Tillbehören väljer du efter säsong. Men tänk på att Burratan är huvudpersonen.
Nu ska jag förbereda lite sparrissoppa på resten. Sparrisen är offseason. Men en sista soppa måste jag ha.
 
Arrivederci
 
/Massimo

Kommentera inlägget här :