Rimmad ugnsbakad torsk med varma grönsaker

I helgen var jag nere i Ängelholm på ett gästspel hos goda vänner. Med mig hem fick jag bland annat torskrygg. Fiskad av deras kompis. Jag hittade detta recept på nätet och har som vanligt personligfierat det lite. Fisk behöver samma kärlek som ett köttstycke och temperaturen är minst sagt väsentlig för ett gott resultat. 54 grader passar mig. Gör du den genomstekt kan det bli väldigt torrt. Låt den vila i folie eller handduk när du färdigställer grönsakerna.
 
 
 
 
 
 
Recept:
Torsk. ca 150 g/pers
1 dl salt
1 dl socker
1 l vatten
 
Zucchini
Fänkål
Pinjenötter
Babyspenat
vitlök
salt
peppar
 
smör, rumsvarmt
lime
vitlök
 
 
 
Gör så här:
Blanda socker, salt och vatten till rimningslagen. Rör tills socker och salt lösts upp. Lägg i torsken och låt stå i rumstemperatur ca 40 min.
 
Smör: Skölj limen noga i ljummet vatten. Riv skalet och pressa ut 1 msk saft. Blanda smör, limesaft, skalad och pressad vitlök, salt och peppar.
 
Grönsaker: Ansa och finstrimla zucchini och fänkål, gärna på mandolin. Skala och skiva vitlöken. Jag kör på 1,3 mm.
 
Sätt ugnen på 125°. Låt torsken rinna av och torka den med hushållspapper. Bryn smöret i en stekpanna. Lägg i fisken och stek den ca 1 minut på varje sida. Lägg fisken på ett ugnssäkert fat och stek mitt i ugnen till 54° innertemperatur, ca 15 min. Lägg en klick smör på toppen när du lägger in den i ugnen
 
Fräs tomaterna i olja i en stekpanna ca 3 min. Ta upp dem på ett fat. Fräs de strimlade grönsakerna och vitlöken i olja ca 3 min. Vänd ner spenaten och tillsätt tomater och nötter. Smaka av med salt och peppar.
 
Tjohopp!
 
/Massimo
 
 
 

Kommentera inlägget här :