Het pasta med varma grönsaker

Jag vet inte med er. Men jag har ingen diskmaskin. Och jag är sanslöst trött på att diska. Här kommer min tolkning av fastfood i dubbel bemärkelse. Snabbt att tillaga och knappt någon disk. Och dundergott
 
 
Recept:
Bra torr pasta. Helst med lite räfflor.
Sockerärtor
Körsbärstomater
Vitlök
Färsk chili
Olivolja
Parmesan
Salt
Peppar
Basilika.
 
Gör så här: Skär sockerärtorna i tunna långa strimlor och tomaterna i kvarter. Strimla basilika och riv parmesan med osthyvel. Skär en röd chili fint, men bort med fröna. Förberedelserna klara...
 
Sätt på en kastrull, rikligt med vatten och salta till medelhavssalt. Min pasta kräver 12 min för att bli al dente. Häll i sil en minut innan. När du häller pastan i vattnet, sätter du på stekpannan på medelhög värme. häll i rikligt med olivolja. Häll i vitlök och chili. Fräs i någon minut. Häll i sockerärtorna i pannan ca 2,5 minuter innan pastan är klar. Sedan tomaterna en minut innan pastan är klar. Häll i pastan och rulla runt i ca en minut. Ta av pannan och häll på lite finstrimlad basilika och blanda. Strössla parmesan över allt. Eventuellt solrosfrön för lite crunch. Och som sliutfinish lite olivolja.
 
Ja sedan är det bara att sleva i sig. Direkt från pannan. Man behöver inte vara så noga ibland. Eller hur :)
 
/Masssimo
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :