Chiligryta på högrev

Ja här kommer ytterligare ett recept på ett långkok jag gjorde tidigare i  veckan. Det roliga är att man i princip inte kan misslyckas och kryddningen. Ja man tar vad har för tillfälligt. Det enda man behöver ha är lite tålamod. Detta påminner mig om att jag ska försöka göra pitabröd ikväll. Om jag lyckas?
 
 
 
Recept:
1 kg högrev
2 gullökar
4 vitlöksklyftor
2 tsk spiskummin
2 tsk torkad korianderblad
1 tsk rökt paprika piccante
1 1/2 tsk torkad oregano
1 lagerblad
1-2 röd fäsrk chili.
2 msk tomatpuré
1/2 liter oxfond
salt
peppar
 
Gör så här: Putsa högreven från senor. Skär i mindre bitar. Bryn i kastrull tills fin färg. Grovhacka lökarna och vitlöken. Bryn ytterligare någon minut. I med resten och fyll på med vatten så att det täcker köttet. Puttra i 5-7 timmar. Sedan är det klart. Avsluta med att krydda upp med salt.
Receptet går att dubblera i det oändliga. Ett varningenstecken är att vara försiktig med koriandern. Tenderar att ta lite mycket smak. I mitt tycke i alla fall. Sådär. Nu är det bara att frysa in till höstliga dagar.

Kommentera inlägget här :