Massimo trakterar guldbröllops jubilarer

De två senaste helgerna har varit väldigt intensiva med matlagning. Inte nog med att jag har lagat mat för andra, har det även varit mycket speciella dagar för vissa. För två helger sedan firade mina vänners föräldrar guldbröllop. Totalt var det 10 personer från familjen. Jag tror de flesta vet hur det kan vara om man kommer in och ska laga mat i en annans kök. Man har ingen aning om var saker och ting finns. Hur fungerar ugnen? Och den där gasspisen är det samma som induktion i värme? Ja det är många parametrar som måste fungera för att inte göra fel. Nu är ju jag en materialfreak vad gäller köksutrustning. Vad gäller kött tar jag det säkra före osäkra och använder en Sous Vide. Den garanterar exakt temperatur och köttet plockas fram för att brynas just före servering. Innan förrätten och varmrätten hade jag enklare vinprovning av vinerna. Bara för att jag skulle få ännu mer att göra. Tyvärr finns det inte så många bilder, men här kommer menyn.
 
Amuse Buche:
Vispad anklever med en touch av Madeira på Levainskorpa
Dryck: Champagne Paul Bara Millésime 2006


Prestarter:
Klassisk Tore Wretman Cremé Ninon soppa i kaffekopp
Dryck: Champagne Paul Bara Millésime 2006

Liten vinprovning av de vita vinerna inför förrätten:
Schloss Gobelsburg Steinsetz, Grüner Veltliner 2014
Schloss Gobelsburg Kammerner Gaisberg Riesling 2014

Förrätt:
Rimmad och honungsmarinerad Röding med pepparrotsmajonäs och senapsvinegrette.

Liten vinprovning av de röda vinerna inför varmrätt
Carrick, Pinot Noir 2013
William Murdoch Syrah, 2011

Varmrätt:
Lågtempererad rådjursfilé, med rostad sötpotatis, palsternackscremé och en kraftig reducerad portvinssås

Ost:
Saint Agur med rödlöksmarmelad och fröknäcke
Dryck: Domaine Pouderoux Maury, 2012

Dessert:
Julig Frozen Cheescake med skogens bär
Dryck: Castion Moscato D´Asti 2014
 
Förrätten:
 
Här får man hjälp med att lägga osttallriken:
 
 
Osttallriken:
 
 
 

Kommentera inlägget här :