Blodapelsinglass

En av de godaste glassar jag någonsin gjort. Blodapelsinglass. Som vanligt använder jag mig av ett standard recept jag fått av en mästerkock. Skö som jag är använder jag mig av en glassmaskin. Men det går att göra den för hand med. Det gäller bara att du har tid och inte glömmer bort glassen. Jag har dock hottat upp det hela med en sås och torkad cest.
 
 
 
Recept:
4 äggulor
3 ägg alternativt 4 äggulor
2 dl strösocker
5 dl Grädde 40%
5 dl Mjölk 3%
1 kilo blodapelsin
Florsocker
Potatismjöl
 
Gör så här: Blanda mjölk och grädde i en kastrull. Vispa i äggen. Normalt använder jag 3 hela ägg. Alternativt lyxa till det med ytterligare 4 äggulor. Värm upp smeten under omrörning till 82 grader. Den ska precis tjocka till sig. Riv ner cest från två apelsiner och juice från en apelsin. Givetvis kan du öka eller minska. Låt stå i kylen och gotta till sig i minst 1-2 timmar. När smeten har gottat använd maskin eller ställ in bunken i frysen. Gör du det för han bör du vispa runt smeten de första 3 timmarna varje halvtimma för att undvika iskristaller.
 
Riv cest av apelsinerna. Sätt ugnen på 55-65 grader och torka skalet. Det tar ca 1 timma. Du känner när du kan smula det.
 
Pressa juicen ur apelsinerna ner i en kastrull och koka ihop med valfri mängd florsocker. För att tjocka använd potatismjöl med försiktighet.
 
Ja nu är det dags att lägga. Riv lite choklad över och du har en c-vitaminglass av rang. Lite citronmeliss för att få pricken över iet om du har.
 
/Massimo

Kommentarer :

#1: Veronica Wallgren

Låter gott!

skriven
#2: iza svenningsson

Låter supergott! 😍

skriven

Kommentera inlägget här :