Picklad rabarber

Det är ju så populärt att pickla allt möjligt och jag har ett antal burkar av 1-2-3 lag med diverse innehåll. Rabarbern är i tiden och det finns en uppsjö av varianter på hur lagen ska vara. Idag har jag provat två stilar En är tänkt att kanske fungera som en dessert. Den på bilden. Den andra hyvlade jag fint och kan säkert passa till något annat. Det får man se om ett par dagar eller veckor. Och det är två olika lag
 
 
 
Recept 1.
 
1 dl ättika 12%
2 msk Acaciahonung
2 dl socker
3 dl vatten
1 msk fänkålsfrön
 
Variant 2.
 
0,5 dl ättika 12%
0,5 dl sherryvinäger
2 msk Acaciahonung
2 dl socker
3 dl vatten
1 msk fänkålsfrön
 
Gör så här: Blanda ihop, vatten, ättika/vinäger och socker. Låt värmas upp och lösas upp. Tillsätt fänkålsfrön. Nu gjorde jag en där det blev bitar ca 5-7 cm tjocka och en som jag hyvlade. Den tjocka använde jag sherryvinäger receptet. Är tänkt att kanske kunna bli en dessert. Den andra som jag hyvlade kan fungera både till kött och fisk. Det är bara att prova.
 
/Massimo

Kommentera inlägget här :