Gravad Älgfilé

Ny vecka och nya experiment på älgkött. Tänk om man hade en riktig rök. Då skulle det bli riktigt häftigt. Jag tror iof att grannarna skulle klaga. Så jag får hålla mig till en enkel gravning. Det finns säkert en massa recept, men jag tycker att detta blir riktigt bra. Man ska dock veta att det är lite salt. Men det kan man ju tvätta bort med lite ljummet vatten.
 
 
Recept:
 
1 kg älgfilé, innanlår eller biff. Fungerar med älg, hjort och rådjur
1/2 dl salt
3/4 dl socker
1,5 msk svartpeppar grovt malen
1 msk enbär grovt krossad
1 msk konjak (eller rom som jag använde)
1 msk matolja eller rapsolja
 
Gör så här: Blanda alla ingredienser väl i en kopp eller mortel. Putsa köttet. Lägg köttet och kryddlandningen i en påse och se till att alla delar av köttet får del av blandningen. Knyt ihop påsen men gör plats för vätskan. Lägg i bunke och in i kylskåpet. Vänd 2-3 ggr/dag. Efter ca 2 dygn är det klart. Du kan nu torka bort kryddblandningen. Men även med lite ljummet vatten få bort lite mer.
 
Lycka till
 
/Massimo
 
Taggar: file, gravad, älg;

Kommentera inlägget här :