Rödlöksmarmelad

Grytorna kokar, köket ser mer eller mindre ut som ett bombnedslag. På lördag ska jag presentera och traktera 15 gäster på en 8-rättersmiddag med två vinprovningar någonstans mitt i. Ja, jag håller fortfarande på att tänka ut körschemat. Och en sak som har slagit mig är att. Det är en en himla massa moment att få ihop en rätt. Då kan ni tänka er Åtta! Men jag har det under kontroll. Rödvinssåsen puttrar på sedan lunchtid och crème ninonen myser och smakar till sig i kastrullen. Det är ju lätt att gå och köpa en marmelad till ostarna vilka ofta är väldigt goda. Jag har själv en försmak på rödlöksmarmelad. Syra, sötma och litet krunch. Brilliant kombo med ostar och ett sött vin. Här kommer mitt recept, enkelt som det är. Och väldigt billig att göra, om man har ingredienserna.
 
 
Recept:
4 normalstora rödlökar
1/2 dl rödvin
1/2 dl flytande honung
1/2 dl socker
Smör.
 
Gör så här: Skär rödlöken i tunna skivor. 3-5 mm. Fräs försiktigt i kastrull tills mjuka. Tillsätt resten av ingredienserna. Låt puttra i ca 20-30 minuter. Om du vill ha högre sötma. Tillsätt mer honung.
 
Passar alldeles utmärkt till ostar. Marmeladen har både syrlighet och sötma mot eventuellt salta ostar.
 
Lycka till
 
/Massimo
 
 
Taggar: marmelad, rödlöksmarmelad;

Kommentera inlägget här :