Norrländsk Lasagne

En god vän till mig, boendes i Umeå har under flera månader "tjatat" på att jag skulle prova på att gör en norrländsk Lasagne. Ja alla vet ju att det är köttfärssås, pasta och bechamel o lite ost. Men inte detta recept... Han varnade för att det inte skulle se så gott/vackert ut vid servering. Och det är ju ganska viktigt. Man äter även med ögonen. I alla fall. Jag har upptäckt att renskav och ris som jag ätit i många år, nu har fått en konkurrent. Och den är relativt vacker att se på. Det enkla upplägget av lasagnen delas med min egenodlade plommontomat.
 
 
Recept:
Renskav. ett paket
1 mellanstor gullök
1/2-1 vitlöksklyfta
1,5 msk dijonsenap
1 msk timjan
6 medelstora champinjoner
2 stora nävar babyspenat
Tunnbröd. den torra varianten
3 dl mjölk
1 dl grädde
1,5 -2 dl västerbottenost
1-2 msk vetemjöl
salt
Svartpeppar
 
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Tina upp renskaven och skär den i små fyrkanter. 0,5-1 cm. Skär  champinjonerna fint. Skär lök och vitlök fint. Fräs på lök och vitlök i smörad panna till fin färg. Häll i renskaven och bryn till fin färg. Tillsätt senap och lite vatten. Låt koka ihop. Tillsätt champinjonhacket. puttra i max 2 minuter. Det ska var lite tuggmotstånd. Smaka av med salt, peppar. och timjan.
 
Samtidigt har du tagit en kastrull och hällt ned mjölk och grädde. Värm upp och riv ner osten.Låt puttra i några minuter till fin konsitens. Sikta ner lite mjöl för att "tjocka" såsen. Jag vet att detta är en fuskmetod, men men.. Smaka av med salt och peppar. Såsen skall vara trögflytande o vaäldigt god. Men det vet ni redan
 
Stek spenaten med smör tills färdig. 2 minuter?.  Smaka av och krydda med salt och peppar. Hacka fint
 
Fram med en ugnfast form. Först renskaven. På med lite finhackad spenat. Sedan ostsås. Ett lager med Tunnbröd. Sedan fortsätter ni tills sista lagret. Tunnbröd, ostsås och sedan grovt riven västerbottenost. Ca 15 minuter i ugnen eller tills att det blivit fin färg på allt.
 
Upplägget. Det bestämmer ni själva
 
/Massimo
 
 
Taggar: Norrländsk lasagne, lasagne, norrland;

Kommentarer :

#1: Anonym

Gjorde den till middag idag- Mumsigt!

Svar: Skoj att det blev bra. Lite annorlunda variant på Lasagne. Jag gillar den med
il massimo

skriven

Kommentera inlägget här :