Julskinka

Bråda tider i köket! För första gången tänkte jag Sous vide min julskinka och se hur det går. Efter ha läst och kollat igenom ett antal forum, kunde jag konstatera att de flesta kör på 65-68 grader. I traditionella recept i ugn är det relativt många som föreslår att ta ut skinkan vid 70 grader i innertemperatur. (Sluttemperaturen blir ett par grader högre) Man får då den där sk "julskinkesmaken". Men jag måste ställa mig frågande till det. Är det inte bara en gammal vana. Torrt och eländigt. Det enda som gör det gott är hur mycket senap man lägger på. Hur som haver. Jag bestämde mig för att köra på 68 grader i 12 timmar. Och resultatet blev mycket bra. Saftigt. julskinkesmak. Och sedan skär jag mina skivor i skärmaskin så att man får härligt tunna skivor. Vilket göra att det känns ännu saftigare. Nästa år kommer jag helt klart att köra skinkan Sous Vide. Bara att ställa in temperaturen och timer. Och skulle man glömma bort. Så tror jag inte att en eller två timmar extra gör det sämre. Lite svårare i en traditionell ugn. Grilljeringen får man dock låta ske i en traditionell ugn.
 
 
Min grilljering. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop 1 dl skånsk senap, 2 äggulor och 2 msk rörsocker. Låt stå i 10-15 minuter så att sockret hinner smälta ihop. Kladda in skinkan med senapsblandningen. Häll på ströbröd på blandningen. Grilljera långt nere i ugnen ca 10-15 minuter beroende på ugn. Jag använde inte varmluften.
 
Om ni mot förmodan inte han äta upp all skinka under julen. Kommer senare ett recept på schnitzel. Eller skär ner köttet i tärningar till kommande pytt i panna.
 
/Massimo
Taggar: julbord, julskinka, sous vide;

Kommentera inlägget här :