En sväng söderöver i maten och vinets tecken

Under ett antal år har jag blivit nerbjuden av goda vänner i Ängelholm för att laga en festmåltid. Normalt har det blivit ganska stressigt då jag landat runt lunch och middagen är vid 19.00 tiden. I år fick jag gå upp vid 04.00 för att hinna gå ut med hunden och bege mig ut till Arlanda. Normalt brukar jag ta en massa bilder, men jag struntade i det i år. Jag tänkte om jag kan förmedla känslan bara i ord har jag kommit långt. -Jag får se vad ni tycker
 
Min gode vän hämtade upp mig vid Ängelholms flygplats och det bar av direkt till Brännborns (ICA numera tror jag) för inköp av råvaror. I år lyckades jag skrapa ihop en 7 rätters. Rödingen skulle vi hämta upp i fiskeaffären. Döm av förvåning när dom säger att det inte kom någon leverans. trots att det var beställt. Jaha, dagen börjar ju mindre bra. Efter mycket om och men skulle den komma vid tre tiden på eftermiddagen.
 
För att knyta ihop en middag kan man inte spreta för mycket, utan det måste finnas någon röd tråd i det hela. MIn tanke var. Rena smaker! Inte för mycket jox runt omkring.
 
Som starter tänkte jag att vara extra ambitiös. Ljummen juliennad zucchinibädd med kungskrabba och en skvätt av citron. Starter nr 2. Vispad ankleverpaté med irörd marsalavin, baslamicocremé och skivad gråpäron på smörstekt bröd. Till detta en Champagne.
 
Till förrätt: Purjolök på tre vis med getost. Bakad, friterad och créme. Receptet har jag skrivit om för någon vecka sedan. Till detta en Grüner Veltliner från Österrike
 
Som ett litet mellanspel: Vit blomkålssoppa med kraftiga smaker. Enkelt i mormors kaffeporslin. Här fortsatte vi med en Grüner Veltliner.
 
Huvudrätt: Smörstekt röding, saffransrisoni och syrad fänkål. Har gjort denna rätt massor med gånger. Recept finns här i bloggen. Denna gång med extra tillbehör. Vad sägs om torkad kapris, smulad över. Och en citronsmörsås.
 
Osträtten. Saint Agur. Min favorit ost. Gullöksmarmelad och syrliga äpplen med ett lokalt knäcke med smak av rödbeta. Vinet är från en kompis i Aosta-dalen som gör ett rött dessert vin.
 
Som avslutning. Handvevad blodapelsinglass på en spegel av blodapelsincréme. Till detta en moscati d´asti.
 
Jag tillbringade ca 8 timmar i förberedelser. Det som är lite nytt i år är jag har börjat torka olika saker. Bland annat apelsincest och kapris. Pröva det. Mycket smakrikt och visuellt vackert.
 
Som ni förstår är man ganska trött efter en lång dag. Men det är inte slut än. Som sig bör åker vi alltid över till Köpenhamn dagen efter. Och i år hade vi bokat på Schönneman. Ett av Danmarks/Köpenhamns bästa smörrebröd ställen. Här kommer lite bilder efter alla bokstäver.
 
Om ni åker till Köpenhamn är smörrebröd en självklarhet. Jag tror alla har sitt favoritställe. Mitt är Schönneman. Öl och snaps är brukligt till dessa maträtter.
 
 
Friterad rödspätta med remouladsås
 
 
 
Oxfilétartar
 
 
 
Stekt sill
 
 
Friterad Camenbert
 
 
Kycklingssallad
 
 
Något kött med leverpastej underst
 
 
På söndagen är det det obligatoriska besöket på Kallis. Ett kallbad i Helsingborg. I år slog jag rekord. 1 grad varmt.
 
 
 
En perfekt avslutning är att få njuta äggakakan. En skånsk stolthet. Och min goda vänner gör den godaste av dem alla.
 
Nu ska jag göra min variant på smörrebröd av de rödingbitar som finns kvar. Det kanske blir några bilder eller recept till ikväll.
 
/Massimo

Kommentera inlägget här :