Lingonmaräng

Äntligen har värmen slagit till och det är högsäsong för glass. I mitt glass recept använder jag 7 äggulor och då blir det en del vita över. Mitt förslag är att göra maräng. Är himla lätt om man har en matberedare. Bara att slänga in ingredienserna och låta det vispa. Och för att dämpa det allra värsta söta, provade jag med att tillsätta lingonpulver. OOOOOOh, inte dumt. Det finns säkert massor av andra smaker, men kan i dagsläget inte rekommendera att tillsätta någon vätska utan enbart torra produkter. Jag får iof prova med vätska och se om det går. Gör du majonäs har du samma trevliga möjlighet :)
 
 
 
Grundrecept:
3 äggvitor
2 dl socker
1/2 tsk citronjuice.
1-2 msk lingonpulver
 
I detta fall använde jag 7 äggvitor och 4 dl socker och 1 tsk citronjuice. Jag vill inte ha det alltför sött.
 
Gör så här: Sätt ugnen på 125 grader. Med fördel, använd en matberedare. Häll i äggvitorna, en tredjedel av sockret och juicen i bunken. Börja vispa tills du fått en begynnande vita. Tillsätt resten av sockret. När du vispat en stund och det börjar bli maräng. Tillsätt lingonpulvret. Vispa till fast konsistens/maräng. Här brukar jag vänta i tio minuter. Och sedan vispa lite till. Därför att sockerkristallerna  ska hinna smälta in i smeten.
Använd en spritspåse med tyll. Spritsa ut i önskad storlek och inte för nära varandra. OBS int för stora då det blir svårt att baka dessa
Beroende på om du vill ha sega eller torra maränger. 45-60 minuter.
 
Så där. Nu har du en en sötig maräng som bryts av med syrlig lingonsmak. Och faktiskt är upplevs den inte så sött längre. God att äta som den är eller till någon passande efterätt.
 
/Masssimo
 
 

Kommentera inlägget här :