Restaurangmatlagning för hemmakocken 1.0

En mycket god vän till mig sa en gång. Den dagen du känner att du inte behöver lära dig och utvecklas inom matkonsten, då kan du lika väl göra något annat. Det gäller att vara nyfiken och öppen för nya influenser samt att alltid sträva att bli bättre. Jag är en enkel hemmakock, min vän hade en stjärna i Michelin under väldigt många år. Han kommer förresten att vara på TV4 senare i vår och prata om sparris i morgonTV, Norbert Lang. Igår var jag på en matlagningskurs arrangerad av restaurangakademien med Magnus Albrektsson som föreläsare och kock. Under en dag träffar man helt nya människor med olika erfarenhet i köket och intresse. Men av någon underlig anledning blir man ett team för ett par timmar och strävar efter att just teamets maträtt ska bli godast. Och det blir den, enligt oss själva, i alla fall. Samt att man får prova på nya rätter som man aldrig provat förut. Jag för min del hatar ostron, musslor och annat slemmigt. Men så hamnade man i gruppen, friterat ostron. Och faktiskt, det var gott! Det kommer ändå att dröja, innan jag slurpar i mig ett nyöppnat ostron. Magnus (kocken) gav en massa råd under dagen som underlättar/förbättrar matlagningen som var mycket inspirerande. Här följer menyn vi tillagade och åt under dagen. Jag kan säga, att det blev soffan resten av kvällen. Håll till godo med bilder från iphonen.
 
 
Meny
 
Förrätter:
Pocherat Sandaägg mer varmrökt fjällröding och broccoli
Friterat ostron med isad gurksoppa, dill och citron
Fänkålsstekt kycklinglår med vintertryffel och rostad jordärtskocka
 
Varmrätter
Helstekt Reninnanlår med glaserade morötter, rökt smetana och friterad svartkål
Helstekt vildandsbröst med stjärnanisbrässerat vildandlår, sojastekt pak choi och lökpuré
Piggvar stekt på ben med blåmusselsås och citronbrässerad fänkål
 
Dessert
Apelsinsallad med apelsinsorbet och kanelskum
Chokladterrine med färskostglass och fikon
Inkokta päron med vit choklad- och yogurtbavaroise, pärongranité
 
Det blev mycket gott  att äta under dagen, och man var "för" mätt.
 
Pocherat Sandaägg med varmrökt fjällröding och broccoli
 
 
Friterat ostron med isad gurksoppa, dill och citron. Innan gurksoppan
 
 
Vi var 21 personer så det blev en hel del montering/lägga innan presentation
 
 
 
Komplett rätt med gurksoppan.
 
 
 
Fänkålsstekt kycklinglår med vintertryffel och rostad jordärtskocka
 
 
 
Även om man ska serverar i buffé, ska det vara snyggt. Här Rengänget som monterar sin rätt.
 
 
 
 
Ett hett tips är att "torka köttet på pappersbädd. För vem vill ha en massa blodjuice på tallriken.
 
 
 
 
Helstekt Reninnanlår med glaserade morötter, rökt smetana och friterad svartkål
 
 
 
Personligen har jag aldrig ätit vildand förut. Det var extra skoj att bena ur och förbereda rätten. Vi stekte i torr panna, vilket förvånade många. Samt under tiden gick låren i en tryckkokare. Har inte en sån än, men står nu på önskelistan.
 
 
 
Helstekt vildandsbröst med stjärnanisbrässerat vildandlår, sojastekt pak choi och lökpuré. Bilden är under värmelampan därav den ytterst dåliga kvaliteten.
 
 
 
Hur många har fileat/styckat en piggvar. Inte jag. Brukar vara lat och köpa det färdigtfixat. Magnus visar hur.
 
 
Upplägg på bufféfat. Jag kan säga att man fick rejäla bitar av denna fisk. Fantastisk god och mjäll.
 
 
 
 
Piggvar stekt på ben med blåmusselsås och citronbrässerad fänkål. Skitgott...
 
 
 
Och nu var det desserterna. Det är konstigt att det alltid finns plats för det där söta. :)
 
Apelsinsallad med apelsinsorbet och kanelskum
 
 
 
Chokladterrine med färskostglass och fikon
 
 
 
Inkokta päron med vit choklad- och yogurtbavaroise, pärongranité
 
 
Jag har gått ett antal kurser i matlagning och det går aldrig att förbereda sig. Man kommer att komma hem proppmätt, slutkörd och mycket lycklig. För mig är detta en livstil och jag nördar mig för mycket ibland. Står bland grytor och kokböcker som en svamp. Varje dag, varje ny rätt är en upplevelse och ny kunskap. För mig är upplevelsen att bjuda vänner, nära och kära, kunder på en oförglömlig kväll. Den där tystnaden när endast besticken slår mot tallriken och smileysansikten tittar mot en. Det är ett bra betyg. Det händer inte jämt, men väldigt ofta.
 
Har precis bokat lite nya kurser under våren. Och givetvis kommer det att bli en drös av maträtter hos mig
 
Ha en skön söndag
 
/Massimo
Taggar: Restaurangakademien, hemmakock, kurs, matlagning;

Kommentera inlägget här :