Murklor med ankleversås

Ett par mycket goda vänner till mig från Ängelholm brukar skicka SMS på olika maträtter. Detta när de besöker och äter på restauranger runt om i världen och Sverige. Ofta är rätterna så komplexa och svåra att efterskapa, men ibland dyker det upp en bild som sätter igång fantasin. Det intressanta är att man kan bara föreställa sig hur det smakar. Givetvis brukar jag ställa ingående frågor på hur rätterna var. Och så får man efter eget huvud skapa sig en bild både i smak och tillagning. Den här rätten dök upp i telefonen någongång vid årskiftet och restaurangen heter Ten Con Ten i Madrid. Ofta surfar jag runt och bildar mig en uppfattning om vad som passar bäst ihop. En förrätt som osar lyx, men som är enkel att göra.
 
 
Recept:
 
Murklor
Ank/gåslever på burk
Grädde
Salt
Peppar
Syrligt äpple som Granny Smith eller liknande
Gräslök
 
Gör så här: Räkna med 1-1,5 dl sås till varje gäst. Koka grädden i ca tio minuter tills att den nötiga doften kommer fram. Tillsätt och mixa ner levern efter egen smak. Tänk på att levern har en dominant smak. Ta lite i taget. För mycket blir bara äckligt. Nu kommer det roliga. Salta upp. Helt plötsligt från gott till supergott. Återigen börja försiktigt. Lite peppar. Om ni har tillgång till färska murklor, följ då gängse tillagningsätt. Jag köpte på burk färdig förvällda murklor. Dessa bör tvättas av i vatten då det kan finnas grus och dylikt. Nu det som gör det till min rätt. SYRA. Tärna ur några bitar från ett syrligt äpple. Det ger en fräschör i en annars tung maträtt. Sprinkla ut lite gräslök både för det visuella och smak.
 
Om man vill vara trendig kan man alltid göra lite skum av såsen. Ta lite sås och mjölk. Kör med mixerstav tills skum. Vill man vara lite mer hardcore. Tillsätter man Soya Lecithin, 5g/liter. Skummet smälter inte då. Lecithin finns naturligt i mjölk. Tyvärr försvinner murklorna under allt skum eller så får man ringla det runtomkring.
 
Enkelt, eller hur
 
 
/Massimo
Taggar: anklever, foie gras, förrätt;

Kommentarer :

#1: Anonym

Hej Mats
Rätten serverades på Ten Con Ten i Madrid

Svar: :) Jag ändrar
il massimo

skriven

Kommentera inlägget här :