Ungerskt lantbröd

Här kommer ett recept från en hundkompis i Tanto. Jag har modifierat det lite. Framförallt har jag läst till mig att Ungerskt lantbröd ofta innehåller potatis. Jag antar att det gör det väldigt saftigt. Men idag kör jag en snikvariant. Det viktiga är den typ av mjöl som används. Och av min kompis erfarenhet är Vetemjöl special det bästa. Men du är givetvis välkommen att prova det som passar dig.
 
 
Recept.
7 dl fingervarmt vatten
50 g jäst
2 msk Salt
2 liter Vetemjöl Special (1,2 k ungefär)
2 msk kummin
 
Gör så här: Blanda alla ingredienser och kör i assistenten i 10 minuter tills den är smidig. Annars får du köra manuellt och får en gratisträning på köpet. Jäs under duk i 1 timma.
Baka ut till 2 stora bröd. Har du en normal ugn. Rekommenderar jag att du använder två plåtaratt lägga u degen på. Den sväller rejält.
Sätt ugnen på 300 grader eller max. Jag har en som går till 250 ca. Pensla de jästa bröden med ljummet vatten. Grädda brödet i 7-8 minuter på 250 greder eller 7 minuter på 300 grader.
Vrid ner ugnen till 200 grader och grädda ytterligare  i ca 20 minuter. För att ett bröd ska vara färdiggräddad ska innerkärnan vara 98 grader. Skorpan gör det svårt att få igenom en termometer så du får köra på känn om det inte går. Ta ut och pensla ytterligare litevatten på skorpan . Låt svalna utan duk.
 
Smakar fantastiskt med svedjans ost som pålägg och valfri varm dryck
 
/Massimo
Taggar: Bröd;

Kommentera inlägget här :