På G

Ja, nu så här kvällen innan självaste julafton. Som alltid är det full fart i köket och här kommer några av veckans kreationer. Jag har inte orkat räkna igenom hur många rätter och recept som jag har skrivit här på bloggen. Men det är ofrånkomligt att man återanvänder till äldre.
 
Här är ett ett underbart bröd med filmjölk och lingon som jag gjorde tidigare i veckan. Här är en länk till receptet.
http://ilmassimo.blogg.se/2013/june/massimos-filmjolksbrod-med-lingon.html
 
Av skrovet och vingarna gjorde jag en härlig buljong från den Rilette som jag skrev om i förra veckan. Lite nudlar. Grönsaker och kyckling. Lunch i tisdags. Ja svårare är det inte.
 
 
Förra året gjorde jag en julskinka i Sous Vide. Den blev fantastiskt god. Inte alls så torr som den kan vara. I år hann jag inte med. Men här kommer länken i alla fall.
 
 
 
För över tio år sedan besökte jag med vänner en liten by utanför Radda in Chianti i Toscana. San Gusme. I den lilla restaurangen hade dom crepes med vitlökssauterad spenat och pecorinosås. Även om miljön gjorde mycket så kommer denna förrätt alltid att tillhöra mina favoriter. Fantastisk lätt att göra. Men svår att krydda. Här kommer mitt recept på denna rätt. Följ länken
 
 
 
När man kollar i frysen och hittar lite pulled pork och är hungrig. Bao som är ett asiatiskt streetfood bröd. Ja varför inte prova och göra.
 
 
Här är receptet på BAO. Resten får ni plocka ihop själva
 
1/2 paket färsk jäst
3 dl rumstempererad mjölk
1 msk socker
1/2 msk salt
80 rumstempererad smör
9 dl vetemjöl (540 g)
1 tsk bikarbonat.
 
Gör så här: Blanda jäst och mjölk till jästen löst sig. Blanda i smör, socker, salt och bikarbonat. Häll i allt i en köksassistent. Häll i lite mjöl i taget och låt knådas i tio minuter. Täck med handduk och låt jäsa i en timma. Dela upp degen i storleken av en större golfboll. Kavla ut i ovaler och pensla med lite olivolja. Vik ihop. Låt vila under handduk i en halvtimma. Nu ska dessa ångas. Antingen i en ångugn eller bambuvariant. Ungefär10-15 minuter.
 
Ja nu är det bara att komponera ihop en BAO enligt ditt eget tycke.
 
Som sagt. Det är dagen före julafton och imorgon kommer det fullkomligt att explodera med mat. Så fortsätt att följ
 
Buonanotte
 
/Massimo
Taggar: BAO, julskinka, toscana;

Kommentera inlägget här :