Crêpes fyllda med vitlökssauterad spenat och en smakrik Västerbottensås

När jag jobbade i Italien som vinbonde, kom det alltid ner en massa kompisar. Och vid ett tillfälle besökte min bäste vän och hans fru med mitt gudbarn under en hel månad. Vi hade gjort en rundtur på Castello di Brolio, när hungern gjorde sig kännbar. Jag föreslog då att åka till San Gusme och till en restaurang som heter La Porta del Chianti. Jag hade aldrig själv varit där, men Monica på restaurang Fuori Piazza hade pratat varmt om denna. Om en italienska rekommenderar, då är det bra.
 
Sagt som gjort vi åkte dit och beställde bla denna rätt. Detta är en fri tolkning och egentligen ska det vara en smakrik Pecorino. Idag fick det bli Västerbottenost vilket var minst lika gott.
 
 
Recept:
 
Pannkakssmet:
3 dl vetemjöl
3 ägg
6,5 dl mjölk
1 tsk
3-4 msk normalsaltat smör
 
Gör så här:
Blanda och låt dra ca 15 min
Stek pannkakorna/crêpes tunna. Tänk på att det blir ganska många pannkakor. Om ni har barn ställ fram hallonsylten så får dom något också. Eller det kanske är kocken som äter upp det själv.
 
Spenaten:
Använd babyspenat: tänk på att det krymper ihop, så det krävs ganska mycket
vitlök efter behag
salt och svartpeppar
 
Gör så här:
Sätt stekpannan på medel/hög värme. Smält smöret, i med vitlöken, grova bitar. Låt puttra så att smöret tar åt sig vitlökssmaken. I med spenaten. Fräs på så att stjälkarna får en viss mjukhet. Ni ser när det är dags. Häll över i durkslag så att överflödigt fett rinner av.
 
Västerbottenostsås
1 dl Västerbottenost ( man kan ta lite extra om man vill ha en större smak)
1 dl Grädde
Salt och vitpeppar
 
Gör så här:
Släng ner osten och häll i grädden i en kastrull. Sätt spisen på låg/medel värme. Detta för att osten ska få smälta långsamt. Såsen ska ha en viss sälta för bästa smakeffekt.
 
Ja nu är det bara att montera allt. En kalas förrätt som är både enkel och fantastisk god

Kommentera inlägget här :