Morotskaka

När jag öppnade kylskåpet under kvällen, såg jag att morötterna hade ställt sig på rad och ville ut. Och dessutom utan fallskärm. Hmmm. Jag kände mig då nödgad att göra något som skulle ställa allt till rätta. Och jag är såå hungrig. Nu kanske man inte ska följa allt jag säger och äta en morotskaka istället för riktig mat. Jag åt faktiskt en caprese innan. Här kommer en naken morotskaka, men man kan göra vad man vill med den. Men jag tycker nog att den ska få sjunga ut sina smaker utan toppings och annat strunt.
 
 
Recept:
4 dl finrivna morötter
2,5 dl rapsolja
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
1 tsk kanel
 
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Vispa socker och olja till skumliknande. Häll i morötterna och sedan äggen ett i taget. Häll i de torra ingredienserna och blanda till fin smet. Smöra och bröda en löstagsbar form. Ja in i ugnen och grädda ca 35 minuter. Tänk på att kakan ska ha en innertemperatur på 98 grader. Eller enklare det får inte vara kladdigt när du tar ut stickan. de som vill ha någon form av topping eller annat får göra det. Själv äter ja den som den är.
 
Ha en trevlig kväll
 
/Massimo

Kommentarer :

#1: Sanna

MUMS! :D

Svar: :)
il massimo

skriven

Kommentera inlägget här :