Massimos havsöring

I söndags var jag och mina kompisar med i en fisketävling vis strömmen i Stockholm. Min kompis hade kommit över fiskeutrustning. Givetvis var vi tvungna att prova alla rullar och spön. För mig var det första gången i en tävling. Och hade inte några ambitioner alls. Vädret var som uppe i Borgafjäll i Juli. Horisontellt snöblandat regn, kallt och blåsigt. Jag hade tänkt och ge upp vid 13.00 tiden då man vara helt blåfrusen. Meeeeen.... Tror du inte att det nappade. En havsöring på 2,48 kilo. Som vid dagens slut gjorde mig till tredje pristagare med en prischeck dessutom.
Delad glädje är dubbel glädje. En inbjudan skickades ut till medkombatanterna för en middag i havsöringens tecken. Här lite bilder från fisket och middagen. Fotografer: Anna-Lena Beckman och Bengt Henricsson
 
Det fumlas en hel del, då det skulle knytas på ett speciellt sätt
 
 
När det är som värst. Man skulle stannat hemma i soffan.
 
 
Delad glädje. Lite skumpa för att starta middagen
 
 
 
Första rätten blev: Lättrimmad havsöring med spenatcréme och forellrom plus tunnt skivad sparris
 
 
När man gör köttsmeten till fiskburgaren, är det viktigt att fisk och grädde håller samma temperatur så att den binder ihop.
 
 
Fiskburgare. Receptet finns på bloggen sedan tidigare. Idag hade jag picklad fänkål bla. Mycket gott.
 
Smörstekt havsöring med romescosallad i smör/citron sås. Enkelt ska det vara.
 
 

Efterätten blev en apelsin/basilika glass.
 
 
Alla recepten är hämtade från tidigare blogg inlägg här på ilmassimos
 
Ha det
 
/Massimo

Kommentera inlägget här :