Lammstek Sous vide

Det är fullt i frysen. Jag behöver äta ikapp. MItt lilla lamm från Ramsele får börja denna veckas matlagning. En stek med ben och allt på ca 2,5 kg. Efter lite googlande fann jag att ett flertal har Sous vidat steken i ett dygn. Vacuumförpackat och ner i en tempererad balja, 56 grader. Det som förvånade mig är den långa tiden. Men varför uppfinna hjulet en gång till. Nu plaskar min stek i vattenbadet på 56 grader och blir klar lagom till middagen imorgon.
 
 
Recept:
Lammstek med ben
4-5 vitlökar
Salt
Peppar
Spiskummin
Rosmarin
 
Gör så här: Putsa steken fri från hinnor, så gott det går. Gör hål med kniv och pressa ner halva vitlöksklyftor i köttet. Gnid in köttet rikligt med salt och peppar. Var försiktig med spiskumminen så att den inte tar över. Några kvistar rosmarin. Och sen in i Vacc-maskinen. Ställ in din Sous vide på 56 grader. Och nu är det bara att vänta. Ett dygn sådär. Vissa hade stekt köttet för yta innan. Men jag gör det när det är klart. Bara för att ytan ska kännas fräsch. Mer bilder kommer imorgon. När man ska äta.
 
Nu lite mer matlagning. Klockan är bara fyra.
 
/Massimo
Taggar: lammstek, sous vide;

Kommentera inlägget här :