Äggakaka

Under många år har jag och mina bästa kompisar firat midsommar i en liten by som heter Örum. Det ligger mitt ute på landet några mil från Ystad. Under åren har det blivit mer och mer avancerad matlagning både till sillunchen och till BBQ på kvällen. I år åkte jag ner tidigare för att hjälpa till med inköp för den nya övervåningen och vädret var helt magiskt. Sillunchen och BBQ avlöpte på sedvanligt sätt med både sång, nubbar och en massa mat och skratt. Sedan ett år tillbaks har två av vännerna bytt livstil helt och hållet och flyttat ner till Åhus på vinst och förlust. I och med att att matlagning är en stor del i mitt liv och att jag under våren börjat lära mig om ätliga växter i naturen. Vilket intresserar Lotta en av vännerna. Så jag blev helt enkelt övertalad att följa med dom på midsommardagen. Normalt har vi åkt till närliggande by, Hammenhög och gått på gästis för att äta äggakaka. Tyvärr har dom lagt ner, så utsikterna var ju inte så stora. Men Lotta sa när vi åkte förbi gästis att Äggakaka vill jag ha ikväll. Ja så blev det. Det dröjde inte länge förrän hon bjudit in ett antal pensionärer i Åhus att dela middagen med oss. Och det var jag som skulle tillaga den. Hur ska en 08 som jag kunna göra en sådan middag utan att göra bort mig. Jag var tvungen att ringa min vän Annelie från Ängelholm som gör den mest fantastiska äggakaka som finns. Ja gubbarna och tanterna gav mig/oss godkänt. Och nu skall också sägas att vändningen av kakan är Olof´s förtjänst. Det är inte det enklaste. En enkel och väldigt mättande rätt, men fantastisk god.
 
 
Recept:
1 liter stark mjölk
10 ägg
5 dl vetemjöl
1 dl socker
ett uns salt
rökt sidfläsk
rårörda lingon
 
Gör så här:
Blanda ihop ägg, mjöl, mjölk, socker och salt. Vispa så att klumpar försvinner. Låt stå ca 40 minuter med gladpack eller kökshanduk över i rumstemperatur.
Ta en gjutjärnspanna eller teflon (det var första gången jag änvände det för en äggakaka) sätt på medelvärme. Ha i lite smör och häll i all smet. När det börjar tjockna för du det in till mitten av pannan och gör så tills det har blivit en fet pannkaka. Botten ska ha en gyllenbrun färg som på bilden. Nu kommer det svära. Vända på pannkakan. Använd en stor tallrik eller något som täcker pannan. När detta är gjort. Häll tillbaks kakan med botten uppåt för att steka klart. Här krävs lite fingertoppskänsla. Kör ni på lagom värme slipper ni att bränna kakan, även om det tar längre tid.
Under tiden steker ni fläsket knaprigt.
 
Servera gärna direkt från stekpannan och ett iskallt glas mjölk är dert bästa.
 
Lycka till
 
/Massimo

Kommentera inlägget här :