Kvittenmarmelad

Till ostar har jag ätit/smakat denna marmelad otaliga gånger. Men har faktiskt aldrig sett hur denna frukt ser ut. Turligt nog har jag hundkompisen Bosse som har ett träd på Öland. Och jag blev erbjuden några frukter. Min första tanke var att hitta på något nytt. Kanske en snaps. ja den ligger i en burk nu och gottar till sig. Får se till jul om det är drickbart till julsångerna. Givetvis ville jag prova på att göra en marmelad också. Det finns en uppsjö recept på olika maträtter med denna frukt, men jag börjar lite lugnt.
 
 
Recept:
 
1/2 kg kvitten
250 g vatten.
1/2 Citron
Strösocker
 
Gör så här: Tvätta och skala frukterna. Dela dessa i åtta delar per frukt. häll på vatten och i med citron. Koka försiktigt under lock i ca 1 timma. Frukterna ska vara mjuka. MIxa med stavmixer eller blender till fint mos. Sila igenom sil. Väg moset och tillsätt lika mängd socker. Häll allt i kastrull och puttra på svag värme under 45-60 minuter. Sockret skall upplösas. Ta en brödform och klä in den i gladpack. Häll i smeten och täck över med gladpack. In i kylen. Ja nu är det bara att köpa goda ostar och njuta.
 

Kommentera inlägget här :