Lilla Ego

Varje år har jag och min kompis en stor middag med röding som huvudperson "Slipsikrace". I år fick jag "Lilla egos" kokbok som present. Polarn fick Stenmark genom tiderna. Jag tycker personligen att jag fick den perfekta presenten. Redan i inledningen skriver dom att man måste ha en massa köksprylar för att kunna göra rätterna. Hahaa! Nu var det inte så många maskiner som fattades och har redan provat på ett par. Men det riktigt intressanta är att besöka krogen för att om möjligt förstå smakerna. Tidigare i veckan fick jag möjlighet att hoppa in på en fyra. Och vilken matupplevelse det var, utan att bli helt barskrapad. Alla rätter lät och såg helt fantastiska ut på menyn. Men jag/vi fick begränsa oss. Under nästan tre timmar var det matnördsheaven. Hur kul som helst att sitta och prata och äta mat med människor som är lika matintreserad som jag själv.
Här kommer några bilder från de olika rätterna. Tyvärr fotade med telefonen så kvaliteten är inte den bästa. Håll till godo. Och boka i god tid...
 
 
Råstekt hummer. Serveras medhummersås, torkade tomater och mandlar samt picklad avokado smaksatt med tabasco 235. Till detta ett vin ett vitt vin från Piemonte med druvan Arneis.
 
Skuren tartar på hästbiff. Serveras oklassiskt med ankleverknyten, gulbetor samt kumquats och macadamianötter. Här började vi med en merlot från Bordeaux och fortsatte genom middagen till dessertvinet.
 
Frasigt och krämigt primörägg. Serveras med hösttryffel, champinjoner samt drgonpicklad röd endive och bra stekt kycklinglår.
 
Hällristad oxfilé. Serveras med odlad och vild höstsvamp, parmesankräm, citron samt brynt salviasky.
 
Chokladdessert. När man hällde i hålet började det ryka.
 
Zabaionekräm och en massa lullul. Desserterna stod på svarta tavlor på väggen så jag har inte de rätta dessertnamnen. Till desserten drack vi i alla fall en Chenin Blanc Late harvest från Loire.
 
 

Kommentera inlägget här :