Mascarponeglass med mandelflarn

Nu har Sveriges Mästerkock dragit igång igen och man blir sugen varje gång. Att ställa upp! Dock ska man förbi ett gäng producenter innan man får möta Leif, Marcus och Mischa.  Så jag undrar hur många riktigt duktiga hemma kockar, Sverige missar pga av dem. Det ska ju vara TV! I alla fall. Här kommer en liten skapelse som jag slängde ihop i reklampauserna. Dock var det en del förberedelser :)
 
 
Recept glass:
5 dl 3% mjölk
2 dl 40% grädde
3 dl Mascarpone
4 äggulor
2 dl socker
 
Gör så här: Blanda mjölk, grädde, socker och äggulor i en kastrull. Vispa och värm upp till 82 grader. Ta en bunke och häll i Mascarponen och sedan den varma mjölk/grädde smeten. Vispa till fin smet. Låt kallna så att smakerna gifter sig. In i glassmaskin och kör tills klart.
 
Recept madelflarn:
200 g osaltat smör
200 g socker
200 g mandelmjöl
2 msk vetemjöl
2-3 msk glykos
 
Gör så här: Smält smör och socker i kastrull. Blanda in resterande ingredienser. Vispa ihop så att smöret binder på låg värme. Sätt ugnen på 160-170 grader utan varmluft. Baka ut smet efter önskad form, så tunnt du kan. Baka i ugn till fin gyllenbrun färg. I detta fall gjorde jag remsor som jag virade en ände över ett runt glas och lät stelna
 
Tllbehör: Blåbär och lingonpulver (finns att köpa färdigt i butik eller om man vill torka och mala själv. Nu skulle det varit lite citronmeliss också, men det hade jag inte hemma
Taggar: almond tuile, blueberry, dessert, efterätt, ice cream, lingonberry, mascarpone;

Kommentera inlägget här :