På G

Hade några kilo morötter som behövde lite uppmärksamhet. Passade på att göra min morotskaka som finns här recept här i bloggen. Försökte mig även på att göra rullbar gele och pulver. Samt torkade moröttsflingor. Allt var inte supergott, men bra att testa på, för framtiden. Morotskakan försvann snabbt och flingorna ska jag pröva med annan torkad mat. För att göra supersmarrig vandringsmat.
 
 
 
Liksom förra året fick jag några kilo kvitten att göra någonting med. Årets kvittenmarmelad blev två kilo. Undrar hur många kilo Saint Agur det behövs för att det ska bli rätt proportioner? Receptet på marmeladen finns i bloggen.
 
 
Ofta till lunch gör jag något snabbt som är mättande och gott. Att slanta lite färsk chorizo och steka och sedan tillsammans med grädde. Gör denna pasta till en fettbomb. Men det är gott. det behövs inget recept till detta. Det är bara att köra.
 
 
Igår söndag frestade jag på att göra plats i frysen. Och jag hittade någrta lamminnerfiléer. Hederlig potatispuré uppiffad med Västerbottenost och en härligt gräddig trattkantarellsås. Använd mycket smör och grädde. :)
 
 
 
Nu till veckan är det Food and Wine-mässan på Älvsjö. Givetvis kommer jag att besöka och antagligen köpa något oumbärligt till köket. En och annat gott vin ska man också hinna med.
Taggar: chorizo, kvittemarmelad, kvitten, marmelad, morotskaka, pasta;

Kommentarer :

#1: Jessica Högberg

Tack för påminnelse om mässan!

skriven

Kommentera inlägget här :