BAO, eller ångat bröd

Nästan varje land har något typ av bröd att fylla med diverse godsaker. I Sverige är tunnbrödet det mest kända. Ett bröd som är väldigt enkelt att göra och du behöver inte ha någon ångugn för att det ska fungera. Själv använder jag mig av en traditionell ångkokare av bambu. Om du inte har någon. Se då till att köpa en med lagom omkrets för din kastrull eller stekpanna. Kostar från 50-100 kr. Personligen tycker jag inte det behöver vara Asien inspirerat när man väljer innehåll. Jag föredrar pulled pork med en BBQ smak och de grönsaker man har hemma. Valet är fritt.
 
 
Recept
 
1/2 paket färsk jäst
3 dl rumstempererad mjölk
1 msk socker
1/2 msk salt
80 rumstempererad smör
9 dl vetemjöl (540 g)
1,5-2 tsk bikarbonat.
 
Gör så här: Blanda jäst och mjölk till jästen löst sig. Blanda i smör, socker, salt och bikarbonat. Häll i allt i en köksassistent. Häll i lite mjöl i taget och låt knådas i tio minuter. Täck med handduk och låt jäsa i en timma. Dela upp degen i storleken av en större golfboll. Kavla ut i ovaler och pensla med lite olivolja. Vik ihop. Låt vila under handduk i en halvtimma. Nu ska dessa ångas. Antingen i en ångugn eller bambuvariant. Ungefär10-15 minuter. Jag brukar ånga dom i 15 minuter i nästan alla fall. Det beror på hur stora dom blir
 
Ja nu är det bara att komponera ihop en BAO enligt ditt eget tycke.
Taggar: BAO, bao, pulled pork, streetfood;

Kommentera inlägget här :