På G

Nytt år och nya kreationer. För drygt tre veckor sedan startade jag mitt lilla projekt att göra Black garlic. Enligt olika recept och skolor Fastnade jag för två. Den ena var att bara slänga in vitlökar i torkugnen. Den andra var att vacca. Den förstnämnda blir inte alls bra. Stenhård. Men perfekt att göra ett pulver av löken. Smaken blir lite rostad och väldigt fyllig. Jag har tänkt att prova det i buljong senare i veckan. Den andra som legat i vacc. Ser ni nu resultatet efter ca tre veckor. Fortfarande inte direkt svart. Allstå får ugnen puttra på en vecka till. Jag kör på 55 grader.
 
Vad är perfekt balans i en Lasagne? Ska det vara mer kött än pasta?. Ofta har jag gjort tre lager. Men det gör att den blir ganska platt och det tenderar attt det blir för mycket kött. Denna 5-lagers, där jag försökt att ha lika mycket köttfärs som pasta blev väldigt lyckad. Recept behövs knappast. Lägg bara ner lite kärlek på Bechamelsåsen. Det är min rekommendation.
 
En klassisk Pad Thai fast på mitt sätt. PÅ senare tid har det blivit svårare att hitta Vannameiräkor i butikerna. Och då framförallt råa. Fördelen med råa att du kan steka/ånga dem precis till det du själv vill. Använder du färdigkokta. Är dom ju liksom redan klara. För mig är Pad Thai, Thailands svar på pyttipanna. Alltså är det bara att slänga ner vilka grönsaker och proteiner man har för tillfalligt.
 
 
 
Ikväll kommer jag ta tag i ett läckert dessertrecept. Olorosoglass med karameliserade fikon och honungcrisp och blåmögelkräm. Det kanske inte låter helt hundra, men jag tror att det bli en smakexplosion.
 
/Masssimo
Taggar: Norrländsk lasagne, black garlic, pad thai;

Kommentera inlägget här :