På G

Januari har varit väldigt seg. Förskylningar och bristande inspiration. Om jag ska vara ärlig har mycket varit att tömma frysen för nya stordåd. Problemet är bara att det aldrig tar slut. Som hemmakock och i mitt fall . Är det ofta så att det där blinget (det som gör det vackert) och lilla extra som lyfter upp rätten inte naturligt finns hemma. Persiljan måste jag ge en eloge till som fortfarande vägrar att ge upp i i blomlådan ute på balkongen. Trots minusgrader.
 
Här min klassiska salsicchiasås. Köp några färskkorvar och ta av skinnet och gör en "köttfärssås av allt. Låt puttra ett par timmar. I mina traditionella köttfärssåser använder jag alltid vitt vin. Om jag gör en av vildsvin eller annat vilt. Rött vin. Det blir lite mer drag då.
 
 
En riktig leftoverrätt. Pyttipanna. Som tur var hade jag Toscansk prosciutto över som lyxade till det. Potatis har länge varit en NO NO.Men råstekt och sedan in i ugnen blir ju så himla gott
 
 
Saffransrisotto. Efter att ha bott i Italien och tillbringat mycket tid i Aosta-dalen är Carnaroli-riset det enda som gäller för risotto. Lite egensinnigt ris beroende på var det har producerats. Detta ris är från min kompis familjegård nere i trakterna av Alexandria vid PO-slätten. Sedan en piccata. Tyvärr var det väldigt kallt denna kväll så min persilja var väldigt trött ute på balkongen. Så protein och kolhydrat i sin enkla nakenhet.
 
 
Snart kommer mycket nytt roligt. Bland annat är filmen/trailer med Norbert Lang och pressanka i princip klar.
 
Ha en bra kväll
Taggar: mat, matlagning, pasta, piccata, pyttipanna, salsicchia;

Kommentera inlägget här :