London Wine Fair

Äntligen den sista mässan. Mitt besök i London var inte att hitta nya producenter utan mer att underhålla och besöka vår Chianti producent. Tenuta di RIseccoli och Giroud vins från Schweiz. Men som vanligt stöter man på fantastiska människor och deras viner. Jag kommer inte att avslöja idag i och med att inget avtal är skrivet. Det roliga med London är att du får prova viner som långt mer håller en högre prislapp och i många fall kvalitet. Här är det inte många BiB i båsen. Kanske är Londonborna lite mer kräsna och kvalitetsmedvetna?
image37
Benoit från Riseccoli och Richard Craig, deras engelska importör.

Richard hade vänligheten att låta mig bo i hans hus. Ett sådant traditionellt tvåvåningshus med ett rum på varje plan. Richard håller just nu på att läsa till Master of Wine. Kan man vara mer fantatisk än en själv??

Innan Facile & Co sålde Vodkan Pinky hade vi distributionsavtalet i Sverige. Om vi hade använt oss av samma reklam som engelsmännen gör nu, hade vi fått hela kvinnosaksetablisemanget på oss.
image38
Det drar i alla fall blickarna åt sig...

Som vanligt blir det en Wine Makers dinner. Denna gång bjöd Riseccoli in oss på Restaurag L i centrala London.
Chianti Classico 2005, Riserva 2001 och 2003 samt supertoscanaren Saeculum 2001. Inte nog med det en producent från Macon ( ej namngivet) med två fantastiska Chardonnayer. En ekad och en oekad. Lite dessertvin Ballerin från Valais i Schweiz och Facilepunsch. Vem vet engelsmännen och Schweizarna tyckte om vår nationalklenod.
image39
Mannen till höger om mig. Laurant, bror till Benoit.

Tillbaks till mässan. Sista dagen gick åt till att prova viner man aldrig skulle få chansen till att prova.
Det blev Uruguay, Serbien, Moldavien, Kina och Indien.

image40

Kanske inga viner våra svenska journalister skulle offra bläck på, men vem vet. I mitt tycke blaskiga och smaklösa som en del BiB.

Övrigt.
London är fantastiskt om man tycker om kokböcker. Jag råkade hitta en italiensk givetvis. "Made in Italy. Food and Stories" av Giorgio Locatelli. Väl värt sitt pris på 15 pund.


Nu blir det inte fler mässor på ett tag. Besök gärna Gute Vingård i sommar, så möter du mig och givetvis Lauri med familj. Jag kan rekommendera lammsmäckar.

/Massimo