Vilka viner!

Ibland har man tur och får möjlighet att uppleva vinprovningar få förunnat. I går kväll bjöd QV vin till en exeptionell provning på vinkällaren Grappe. Jurij från Poggio Scalette hade en vertikalprovning med sitt vin Carbonaione från 1992 till 2005.

Jag var i himmelriket.. MIn absoluta favorit är och kommer för alltid att vara 1999.
Jurij träffade jag redan 2003 när jag jobbade i Greve in Chianti. Min kompis Riccardo tog med mig på en provning, hemma hos, en frosbiten februaridag. Då provade vi några av hans andra viner, vilka också håller en mycket hög klass.


image32
Koncentration...
image33

Om du har tur att få tag på någon Carbonaione.. Köp den. 380 kr på systemet.

När vi gick hem, stötte vi på Johan Magnusson som har öppnat en ny vinkällare på Grevgatan.
Givetvis en liten rundvandring i lokalen. En stor kontrast till Grappes mer rustika källaratmosfär, men jag tror att Johans ultramoderna anläggning håller en högre klass. Framförallt för lagring av vinerna.
image35

image36
Johan hamnade få sniskan. Har fortfarande inte lärt mig hur man vänder bilderna.

Nästa inlägg kommer från London Wine Fair