Vad gör man i Sverige? När man kan vara i Italien!

Klockan är fyra och jag och Lauri från Gute Vingård har precis vaknat för att bege oss mot Val D´Aosta. Igår hade vi en minimässa på ett galleri i kungsan "LIquid Passion". Mycket lyckat, tycker jag.
Vi flyger till Zurich och tar oss igenom Alperna till Val D´Aosta. Vår resa är inte bara att prova vin utan faktiskt ha en dag semester.  Fast prova vin är ju som semester.


Torget i Cormayeur.

Vi bor givetvis hos min vän Alessio på Hotel Berthod som alltid. Allesio och hans fru har jag känt under ett antal år. Bilder kommer längre fram i berättelsen

Det är här är en av få gånger jag sett Lauri slappna av. Lite vin från min kompis Michel Vallet. En Fumin från 2006. Restaurangen heter Le Cardin du Soleil. Anses vara den bästa i byn, men vi båda tyckte att Pierre Alexi på en av bakgatorna är mer traditionell och gemytlig.

Dagen efter skulle vi givetvis träffa Gianluca från Cave du Vin Blanc. Här poserar Lauri och han vid en av de biologiska odlingarna.

I den lilla byn Arvier odlar man Petit Rouge och här är bilden tagen precis ovanför "mitt" vinfält.
I nedre kant och i mitten går floden ihop och ett massivt lejonhuvud av sten vakar över passagen.
Mitt egenproducerade vin kommer att heta L´Aqua di Leone. Ganska passande namn tycker jag själv

Jag får nog ordna hiss för att kunna bruka marken ordentligt. Det är brant.

Som alltid är Andrea Costa med från La Crotta di Vegneron. Till höger Gianluca

En av mina favoritkompisar Michel Vallet som med fingret i vädret och mycket bestämda åsikter hur ett vin ska göras. Kan tilläggas att han är en av de mest framgångsrika i dalen. Han var för övrigt Barista i 15 år innan han började med vin 2000. Det är oehört roligt att få se en person med fingertoppskänsla och outbildad gemtemot Gianluca och Andrea som har oenologexamen. Helt olika världar, men dock så goda viner.

Här en bild från Andreas marker. På det här fältet odlas Pinot Noir, det ser man ju på bladverken. Eller hur...
En tidig morgon tog Gianluca med oss på en liten tur och skulle visa var man lagrade deras mousserande vin. Jag tror att du kan se en liten stuga i mitten av bilden på 2006 meters höjd. Ja bakom är Mont Blanc

Min goda vänner Alessio och Moira driver enn "fjällstuga" på nästan 2000 meters höjd. Refugio Chaligne.


Tänk er att få äta, äta, äta fantastiskt och dricka lokala viner på denna höjd. Matterhorn skymtar du precis ovanför det andra staget från vänster.



Alessio och Moira. Två fantastiska vänner. Alssio driver normalt ett hotel i Cormayeur och Moira är arkitekt.

Alla tillsammans. Kepsen är för att inte bränna svålen....
Som en avslutning besökte vi Giroud Vins i Sion i Schweiz. Förhoppningsvis kommer Systembolaget att ta in några viner från denna producent. Faktiskt Schweiz största.