Mango Mania

För ett par dagar sedan slängde jag ut en liten frågan på Facebook om vad man kan göra med Mango. Vips ett antal häftiga och intressanta recept och ideer från vänner. Under veckan har jag i mån av tid tolkat dessa i min verkstad.
 
Först ut är en Halstrad Pilgrimsmussla med citronmarinerad avokado och grillad mango i cayenne med friterad julienna mango med ett par droppar av PX vinäger.
 
 
Som sagt.
 
Skär avokadon i tunna bitar. Lite citronsaft och olivolja + en gnutta salt. Låt ligga minst två timmar.
Skala mango, slica mangon i 3 mm tjocka skivor med mandolin (går mycket snabbare om man har någon). Jag spampade ut dom i 3 cm rundlar och sprinklade över lite cayenne. In i en het panna med olivolja och grilla till schysst färg.
 
Julienna lite mango. Jag har juliennemandolin. Fritera bitarna i ex rapsolja i 140 C temp. När det slutar spraka plocka ur.
 
Halstra pilgrimmen. Het panna. Krydda musslan väl med salt och svartpeppar. Ca 30-45 sek på varje sida. Om ni vill fuska lte. häll i ett par droppar rapsolja så får musslan en schysst karamelisering lättare.
 
Ja sen är det bara att lägga upp. Droppa ett par droppar PX vinäger. Sedan är det klart.
 
Min tanke är att få en syralik söthet som möter musslans naturliga sötma. Längre ner kommer kryddigheten från cayennen med mangon och avslutas med den den silkeslena avokadon som har en somrig krämighet. Var nu inte fega med att salta musslan.
 

Kommentera inlägget här :