Sparriskväll med Norbert Lang på restaurang Oxelblom, Skånegatan

Yes, nu var det dags. Måndagsmorron kl 08.00. Har inte en aning om vad jag ska få göra. Veckan före valde jag ut vinerna till de olika maträtterna. Schloss Reinhartshausen från Rheingau rätt igenom. Och nu ska man få vara med och skapa dessa maträtter.......
 
 
Sparris för hela slanten
 
 
Att laga mad till många kräver en massa förberedning. Ett tag fick jag order om att röra i grytorna, men se för allt i världen till att inte bränna något... Var det den vänstra grytan som var till soppan eller var det den högra. En smula förvirrat ett tag. Den lilla är i alla fall till hollandaise basen
 
 
Under den första dagen choppade vi, kokade, drack lite kaffe, fortsatte med att förbereda sparrispannacotta, laxtartar med 63 ägg med sparrissoppa, vitsparris med ramslökshollandaise och kalvsadel, sparrischutney och goda ostar (köpta) och sparrisglass med inlagda sparrisar och mandelflarn. Jag har inte gjort många flarn i mitt liv, men har inte heller haft sönder många. Dessa är gjorda av skrivande på en brödkavel.
 
En snygg kockrock har man. En gammal kund till mig och jag skulle öppna "En kock och Sommelier" en gång i tiden. Sedan flyttade han (kocken) till Älvkarleby. Nu har jag nytta av den i alla fall. Här Norbert i högsta hugg.
 
 
 
 
Nu till maträtterna.
 
Sparrispannacotta med parmesanflarn, sparris/rödlöksblandning och löjrom.
Till detta en Schloss Reinhartshausen Classic 2010.
 
 
Sparrissoppa med laxtartar och 63 C Ägg. Galet gott...
Schloss Reinhartshausen Schlossberg Erstes Gewächs 2007. Även den galet god.
 
(Ett tips mixa nerr bladspenat för att få till den gröna färgen.)
 
 
Blancherad vitsparris och kalvsadel med Ramslökshollandaise
Schloss Reinhartshausen Spätburgunder (Pinot Noir) 2007
 
(Medans Norbert var och gjorde klar glassen höll jag på med mandelflarnen. Och skulle även hålla koll på grytorna, vilket jag gjorde med glädje. Ett prov av ramslökshollandaisen som gjordes tidigare under dagen, råkade försvinna. I min mage. Har ni någon gång möjlighet gör denna hollandaise, sedan går ni med ett leende resten av dagen.)
 
 
En lite aptitretare. Sparrischutney het av chili med en "Delicie de Bourgogne". En ost gjord på komjölk. Samt ett hemmagjort knäckeflarn.
Nu smygstartade vi med Schloss Reinhartshausen Erbacher Schlossberg Auslese 2005 inför desserten.
 
PAUS...........
 
Under kvällen var Norbert och jag ute i matsalen och presenterade maträtter (Norbert) och vin (Jag). En fantastisk upplevelse att få så mycket beröm för helheten. Dock ska nog sägas att det var Norberts mat gästerna kom för. Jag la bara lilla pricken över i:et. :)
 
Och nu Grande finale. Chokladfjäril med jordgubbscoulis toppad med inlagd sparris och sparrisglas samt ett skyddande mandelflarnshölje.
Den som sparade lite vin från osten, fick nu dubbel glädje. Jag uppmanade alla till detta så jag hoppas det inte var någon utan.
 
 
Här lite bilder på att jag verkligen fick vara med.
 
Om det är någon som vill veta recepten. Då får ni höra av er. Ha en trevlig kväll.
 
/Massimo
 
 
 

Kommentera inlägget här :