En kväll med Norbert Lang på restaurang Oxelblom

I mitt yrke har jag förmånen att känna en hel del mästerkockar och stora sommelierer, men som många vet är matlagning ett stort intresse vid sidan om vinet. För några veckor sedan ringde Norbert och undrade om jag ville hjälpa till vid en tillställning på Restaurang Oxelblom på Skånegatan. Det var bara att stryka kockrocken och ge sig ut i ovissheten.
 
 
Kartoffelpuffar med löjrom. Att en så enkel rätt kan vara så god. Jag fördrar en torr champagne, men ikväll hade Norbert kombinerat allt i ölets tecken.
 
 
Jaaa, nog skulle denna rätt visuellt platsa på en michelinkrog. matchesillterrin med Avruga kaviar. En bädd av rödlök och creme fraische, krutonger och västerbottenost.
Jag som inte ens äter sill, försvann i en lycklig dimma.
 
 
En lättsktekt pilgrimsmussla på en spegel av madrascurrysås och squashjulienne. Sto zitto (jag är tyst på italienska). Måste upplevas.
 
 
Här chefskocken José på Oxelblom som dekorerar matchesillen.
 
 
Vad sägs om blancherade sockerärtor i botten. Risoni med smaker av virginatobak och stänk av bourbon. Basen är viltfond. Ovan en reninnerfile tempad på 54 grader. Vem skulle komma på denna kombo om inte Nordbert. Vid det här laget var jag ganska mätt efter alla provsmak.
 
 
Gråpäron med Chevre och rödlöksmarmelad. Med en ring av balsamico creme. Den har jag gjort. 1 del vinäger och en del socker. Mycket viktigt att plocka av vid 108 grader.
 
 
 
Chokladfyrverkeri. Till vänster en chokladparfait. I mitten en vitchokladmousse  med ett täcke av passionsfrukt. till höger en chokladterrin. Kombinerat av frukter. Apelsin, mango och jordgubbe. Har ni lagt märke till den artistiska botten blandat med vit och mörk choklad. Efter denna kväll är jag en djävul på att att spritsa.
 
Sådär efter cirka 12 timmar i köket och ett antal liter vatten drucket. Är man helt slut. Men ändå lycklig. Många nya kunskaper vunna. Har lärt känna nya människor. Inser att man inte kan så himla mycket förutom en passion till mat. Men om man ska lära sig något så har jag nog hamnat rätt.
 
 
 
Här maestro själv. Norbert Lang.
 
Nästa gång. Sparrissäsongen är på G. Under tiden får ni hålla till tålls med mina egna matutsvävningar

Kommentera inlägget här :