Arancini med mozzarella och soltorkade tomater och en touch av basilika

Hur god kan inte denna lilla friterade risottoboll bli. I varje by. I varje hem har man sin egen variant i Italien. Igår var jag på Café Milano och såg att det skulle vara en Arancini till ett catering jobb. Givetvis måste man gör en egen variant. Blir nästan som godis. Ibland kan du stöta på en variant med choklad eller sötsaker inuti. Att tillaga risotton är då annorlunda. Det får vi ta en annan gång.
 
 
 
Recept:
 
ca 3 dl Risottoris. Jag föredrar Carnoli.
1 liter grönsaksbuljong
2 medelstora charlotten
1,5 dl gott vitt vin
1 ägg
1 dl parmesan
1 Mozzarella
1/2 medelstor soltorkad tomat i olja
4-5 blad av basilika
salt och vitpeppar
Ägg och ströbröd för panering
Fritermaskin eller kastrull med olja. 180 grader
 
Gör så här:
Svetta löken. tills genomskinligt. Häll i riset i pannan. Låt gå i ca två minuter. Tillsätt vinet. Låt koka in. Tillsätt buljong (jag har tagit till i överkant med 1 liter). Lite i taget på svag värme. Här brukar jag ta tid. Max 17 minuter från det att buljongen hälls i. På slutet var försiktig med buljongen de sista minuterna, den får inte vara rinnig, men ändå inte torr. Låt svalna mät upp 500 gr ris. Vispa i ett ägg. Häll i parmesan. Nu krydda till belåtenhet. Ställ in i kyl i minst 30 minuter. Det ska vara ordentligt klibbigt
 
Ta mozzarellan, soltorkade tomaten och basilikan. Mixa den fint. krydda efter behag
 
Värm en hand i varmt vatten och forma bollar av riset i storleken lite större än en golfboll. Gör ett litet hål och häll i mozzarellasmeten. Stäng till och vänd i vispat ägg och ströbröd. Fritera till gyllenbrun färg, ca 1,5-2 minuter minuter. Eccola färdig. Låt svalna lite, brukar vara ordentligt varma. Det blir ca 10-12 på denna laddning (golfboll storlek). Supergott som försnacks eller bara okynnesätning som för mig ikväll. gjorde mina lite större än vanligt. Hungrig.....
 
/Massimo

Kommentera inlägget här :