Frozen Cheesecake

Om man tänker hamburgare, på vilket land tänker man då på? Givetvis U.S.A. I samband med hamburgereventet var vi givetvis tvungna att ha en annan amerikansk ikon. Cheesecake. Under fredagsnatten höll jag på att baka den traditionella varianten som ska in i ugn etc. Tyvärr stoppade jag in den i kylen när den fortfarande var varm. Resultatet, helt ihopsjunken i mitten. För att rädda situationen fick det bli frozen cheesecake istället.
 
 
Recept:
4 ekologiska ägg
1 1/2 dl strösocker
Skal av 1 1/2 citron
1 msk citronjuice
1/2 msk riven ingefära
200 g philadelphiaost
4 dl vispgrädde
200 g digestivekex
75 gr smör
 
Gör så här
Sätt ugnen på 180 grader. Krossa kexen i mixer, fint. Smält smöret. Häll i 150 gr kex i smöret och platta ut allt i en löstagbarform (jag använder en form som är 16 cm. För att jag vill få höjd. Standard är 24-26 cm). Gör bara en botten inga kanter. Grädda i ca 10 min eller tills gyllenbrun.
Separera äggulorna från vitorna (utan att det kommer någon äggula i vitorna).
Vispa äggulor, strösocker, citronskal, citronjuice och riven ingefära poröst i en bunke och rör ner philadelphiaosten. Vispa grädden fluffig och vänd ner den i smeten.
Vispa vitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.
Frys smeten i 3–4 timmar, så att den är lättfryst vid servering.
Garnera toppen med resten av digestivkrosset och gärna lite bär
Spola utsidan av formen med varmt vatten så lossnar cheesecaken lätt.
 
 

Kommentera inlägget här :