Höstlig Italiensk bönsoppa

För många år sedan var jag nere i Skåne och på besök hos en god vän. Han hade gjort en bönsoppa på bönsorten Cannellini. Receptet kom från Johanna Westmans "Hemma hos Johanna". Jag blev dödligt förälskad i denna enkla men himmelskt goda soppa. Under åren har jag adderat och dragit ifrån. Hur som haver har mina vänner och gäster oavkortat bett om receptet under åren. Den är för god att inte göras, helt enkelt!
Av en händelse när jag var på en kurs på restaurangakademien för två år sedan, på  kursen Frediks fiskar. Var just Johanna med som kursdeltagare. Jag var ju tvungen att berätta och tacka för hennes recept som givit så mycket glädje. Nu bar det sig inte bättre än att jag var tvungen att skicka min variant till henne. Och storstilad som hon är. Är detta recept numera min skapelse.
 
Receptet är fullgott till en person som middag. Det är bara att dubblera till antal personer. Ofta brukar jag servera denna soppa som en liten amuse bouche i espressokoppar eller liknande, som en starter.
 
 
Recept:
1-1 1/2 charlottenlök, eller 1/2 halv normalstor banancharlotten
1/2 normalstor vitlök
1 burk Cannellini bönor (410 gr)
1 dl torrt vitt vin. Alternativt en gnutta citron efter behag
4 dl vatten. Använd en grönsakstärning till 4 dl vatten
Salt
Svartpeppar
Rostbröd till att göra små krutonger
Olivolja
 
 
Gör så här:
Ta en kastrull och häll upp 4 dl vatten. Häll i tärningen eller liknande. Koka upp och sjud i några minuter så att det riktigt blandar sig. Häll ut bönorna i en finmaskig sil och tvätta bönorna. Fräs upp charlotten och vitlök i kastrull (använd olivolja). Ta bort eventuellt brända bitar. Häll i vinet och reducera till hälften. Slå i hälften av buljongen och bönorna. Låt koka lätt i ca 5 minuter. Häll i resterande buljong och puttra lätt i ytterligare 10 minuter.. Torrosta tärnade rostbröd till lagom färg.
Ta fram mixern och mixa bönor och buljong slät. jag brukar sila så att man får bort eventuella skal. Soppan blir godare då.
 
Häll i soppskål. Rringla på lite olivolja. Servera skålen och en sked ovanför med krutongerna i skeden. Krutongerna blir ganska soggiga fort. Det ser trevligt ut när gästen själv får hälla i dem i soppan.
 
Passar utmärkt till en syrlig Riesling. Eller varför inte gå lite wild and Crazy med en Nya Zealändsk Sauvignon Blanc. Ett annat utmärkt tips är: Iskall mellanmjölk från Skånemejerier eller Norrmejerier
 
 
 

Kommentera inlägget här :