Pyttipanna med en twist

Näst efter falukorv och makaroner är nog denna rätt en av de vanligaste i vårt land. Hur enkel som helst att göra och man tar vad man har i kylskåpet. Här kommer en en enkel variant som inte kräver något recept, bara lite omtanke och val av råvaror. Jag hittade ett par skivor serrano som jag la i ugn på 120 grader och lät torka. Ta ut och låt kallna. Gör strössel av bitarna. De stelnar, så det är väldigt lätt. Råstekt potatisbitar i panna tills fin färg. In i ugn. Detta tar ca 25-30 min beroende på storlek. Skär biff i småtärningar. Salta och peppra. Dessa kräver inte många sekunder i panna, så planera din middag. När potatisen är klar. Fräs köttbitarna. Som toppen på moset struntade jag i att steka ägget. Det blev istället ett pocherat ägg. Fyll en kastrull med vatten, lite ättikssprit och salt. Det ska inte koka. Ta en sked och gör en virvel i vattnet och häll i ägget. Låt vara i ett par minuter. ca 2,5-3 min. Vid sidan istället för den eviga rödbetan tog jag syltad fänkål. En klar förbättring, tycker jag själv.
Nu är allt klart för montering. Tänk på att Serranoströsslet är ganska salt. Var försiktig med kryddning. Så här blev min middag. Smaklig spis

/Massimo
 

Kommentarer :

#1: Ida

Men göttans! Husmanskost; det är grejer det!

Svar: :-)
il massimo

skriven

Kommentera inlägget här :